MARIFOON
EXAMENS

Basiscertificaat Marifonie, Marcom-B certificaat, Marcom-B praktijk en GMDSS module

Watersport Certificaat

Watersport Certificaat

Naast het Vaarbewijs voor snelle motorboten hebben we tegenwoordig ook Watersport Certificaat voor boten tot 15 meter en maximum snelheid van minder dan 20 km/uur. Met het Watersport Certificaat kun je aantonen dat je bevoegd en bekwaam bent om te varen met niet snelle boten tot 15 meter op alle binnenwateren en zee. Een belangrijk certificaat waarmee je in binnen en buitenland kunt aantonen je bekwaam bent met deze categorie boten te varen. Op zich niet spectaculair maar wel belangrijk. Voor alle boten geldt immers het artikel 1.09 BPR waarin staat dat elke boot bestuurd moet worden door een bekwaam persoon.

Verplichting.

Voor niet snelle boten geldt geen vaarbewijsplicht maar men moet wel bekwaam zijn. Geen vaarbewijsplicht wil niet zeggen dat je niets hoeft te weten om te varen met een niet snel varende boot. Voor alle boten, dus ook niet snel varende en zeiljachten, geldt dat de boot bestuurd moet worden door een bekwaam persoon en met het Watersport Certificaat kun je laten zien dat je bekwaam bent. Dat kan belangrijk zijn als je betrokken bent bij een ongeval.

Internationaal.

Bij het EU verdrag van Schengen (vrij verkeer van kapitaal, goederen, diensten en personen) is afgesproken dat we binnen de EU ook de bevoegdheidsverklaringen wederzijds erkennen. Een arts uit Nederland kan ook als arts in Duitsland werken. Als je in Nederland bevoegd en bekwaam bent om te varen met niet snel varende boten tot 15 meter dan mag dat bijvoorbeeld in Frankrijk ook.
Meer informatie. Voor meer informatie over de opleiding voor het Watersport Certificaat kijk op www.watersportcursussen.nl.
Ben Ros,
Vaarbewijsopleidingen.
Info@benros.nl

Ander nieuws

Varen op zee, hoe veilig is het?

25 mrt 2016

Steeds meer mensen gaan de zee op. De plezierjachten worden steeds groter en steeds meer mensen gaan de zee op. Weg van sloten plassen en het wijde water op. Niet alleen richting Wadden of Noordzee maar ook de Middellandse zee is erg in trek. De moderne boten kunnen het goed aan, ze zijn een stuk zeewaardiger dan de houten Vrijheid van Kapitein Rob, een bekende strip uit de jaren zestig van de vorige eeuw. De vraag is of de bemanning voldoende voorbereid is op het varen op zee.

Geen wettelijke eisen

Het wordt op zee steeds drukker, meer grote zeeschepen en meer pleziervaart. Voor de beroepsvaart gelden in verband met de veiligheid strenge bekwaamheids- en uitrustingseisen maar aan kleine boten (pleziervaart) worden geen bekwaamheids- en uitrustingseisen gesteld. Je kunt zonder marifoon, reddingsvesten, brandblussers, kompas, GPS of wat dan ook naar Engeland varen en je hebt ook geen vaarbewijs of iets dergelijks nodig. Af en toe wordt er, als je een haven binnenvaart, gecontroleerd of er BTW betaald is.

TKN

Voor mensen die zich terdege willen voorbereiden voor het varen op zee is het cursusboek ‘Studiewijzer Kustnavigatie, ISBN 978-94-91173-14-1. In de eerste vier lessen van het boek wordt de leerstof voor het Klein Vaarbewijs 2 besproken en in de tweede helft de leerstof TKN. Er wordt veel aandacht besteed aan praktische navigatie opdrachten aan de hand van vier bij het boek behorende water- en zeekaarten. Het boek is in elke erkende boekhandel te koop.

Informatie

Voor meer informatie kijk op www.watersportcursussen.nl of bel 0162-323396.

Ben Ros, V
Vaarbewijsopleidingen,
info@benros.nl

Lees meer

www.watersportcursussen.nl

10 mrt 2016

Dé site voor cursussen Klein Vaarbewijs, Watersport Certificaat, Marifonie, Marcom-B en Theoretische Kustnavigatie (TKN). Vraagbank voor alle watersporters. Met meer dan 15 jaar ervaring weten de medewerkers/sters van watersportcursussen op vrijwel al uw vragen het juiste antwoord. Motorboten, zeilboten, jetski’s, varen in het buitenland of op zee, bij watersportcursussen zijn ze van alle markten thuis.

Direct contact

Bel 0162-323396 en u krijgt direct een medewerker/ster aan de lijn. Gewoon iemand die verstand van zaken heeft. Opleiden en examineren is hun vak en ze weten waar ze over praten. Liever per mail? Mail naar info@watersportcursussen.nl en u krijgt binnen 24 uur antwoord.

Altijd up to date

Het is voor Vaarbewijsopleidingen (VBO), belangrijk om steeds up to date te blijven. De VBO professionals zijn continu bezig om u op de hoogte houden van de laatste ontwikkelingen. Kijk voor de laatste stand van zaken op www.watersportcursussen.nl/studiewijzer.

Verenigingen en groepen

Voor groepen en verenigingen maakt VBO ‘cursussen op maat’. Als u nog voor de zomer met vrienden of collega’s het vaarbewijs wilt halen neem dan even contact op met watersportcursussen en zij maken voor u een gratis offerte.
Niet geslaagd, geld terug. Neem geen risico en volg de VBO online cursus. Als u na het volgen van de VBO online cursus niet direct slaagt, krijgt u het cursusgeld terug.

Meer info

Voor meer informatie klik op watersportcursussen.nl 

Ben Ros,
Vaarbewijsopleidingen (VBO)
Info@benros.nl

Lees meer

Noodknop (distress) op marifoon werkt niet

10 feb 2016

Distress knop

Vrijwel alle marifoons van de laatste decennia zijn voorzien van een distress knop, speciaal bedoeld voor gebruik op zee. Mocht je op zee in een levensbedreigende situatie verzeild raken, kun je door deze knop een paar seconde ingedrukt te houden digitaal de kustwacht alarmeren. Dat geeft een goed gevoel van veiligheid.

Het werkt niet

Je kunt als particulier de knop niet uitproberen want als het werkt, zend je een vals alarm uit en wordt de kustwacht gealarmeerd met alle mogelijke gevolgen van dien. Bij Vaarbewijsopleidingen (VBO) kunnen ze dat in een beveiligde proefstelling wel.  Bij vrijwel alle marifoons die keurig volgens de regel voorzien zijn van het verplichte ATIS nummer werkt de knop niet. Op zich logisch want door het ATIS nummer te installeren, voldoet de marifoon aan alle voorwaarden die aan een binnenvaartmarifoon gesteld worden. Dus geen DSC (digitale berichten), geen dual/triple watch en op de meeste kanalen geen hoog vermogen.

Specifiek probleem voor de watersport

Voor de beroepsvaart is het geen probleem. De binnenvaartscholen leiden op voor de binnenvaart en zeevaartscholen voor de zeevaart. Bij de pleziervaart zien we steeds meer schepen die op het binnenwater varen maar ook regelmatig de zee op gaan en omgekeerd.

 Oplossing

Als je een beetje handig bent in programmeren, kun je via het menu de ATIS uit en aan zetten. ATIS aan → binnenvaartmarifoon, ATIS uit → bijna zeevaartmarifoon. Om digitale berichten te kunnen uitzenden moet de marifoon nog wel voorzien worden van een MMSI nummer. Als je regelmatig op zee en op het binnenwater vaart, kunt je het beste twee marifoons aanschaffen, een met een ATIS nummer voor het binnenwater en een voor op zee met een MMSI nummer. Je krijgt alleen een MMSI nummer als je in het bezit bent van het certificaat Marcom-B.

Opleiding

Voor info over opleiding kijk op www.watersportcursussen.nl.
Ben Ros,
Vaarbewijsopleidingen (VBO)
Info@benros.nl

Lees meer